Warzywa i owoce w diecie dr Ewy Dąbrowskiej

Nasz stan zdrowia uzależniony jest w największym stopniu od sposobu żywienia, dlatego zbilansowana dieta oraz jakość spożywanych pokarmów to założenia, które powinny towarzyszyć nam codziennie. Dostarczanie do organizmu odpowiednich składników pozwala ograniczyć pojawianie się niebezpiecznych chorób cywilizacyjnych o przewlekłym charakterze. Do takich należy m.in. błonnik, który ma bardzo korzystny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego.

Czym jest błonnik


Błonnik, inaczej mówiąc włókno pokarmowe, jest kompleksem związków pochodzących ze ścian komórkowych roślin. W jego skład wchodzą związki, które nie ulegają działaniu enzymów trawiennych, jednak niektóre z nich ulegają reakcji hydrolizy. Ze względu na właściwości fizyczne i chemiczne wyróżniamy zatem:

  • rozpuszczalne w wodzie polisacharydy, wśród których wymieniamy m.in. celulozę, pektyny, skrobię, śluzy czy fruktany,
  • niepolisacharydy – do tej grupy należy m.in. lignina, celuloza, które są nierozpuszczalne w wodzie.

Dzięki związkom rozpuszczalnym i w wyniku procesu wiązania wody, spożyty błonnik zmienia właściwości. W jelitach tworzą się żele o dużej objętości, które powodują utrzymanie uczucia sytości po posiłku, ale również zapobiegają przyklejaniu pokarmu do ścianek jelita. Natomiast związki nierozpuszczalne ulegają pęcznieniu, dzięki czemu jelita zostają pobudzone do pracy i wzrasta ich perystaltyka.

Korzyści dla organizmu


Mimo tego, że błonnik ma neutralną dla organizmu wartość kaloryczną, jest niezwykle istotną częścią diety – wspomaga działanie układu trawiennego, co pozwala uniknąć wielu uciążliwych chorób. Spośród wielu zalet jakie niesie ze sobą spożywanie pokarmów bogatych w błonnik wymienić należy m.in.:

  • ułatwianie usuwania treści pokarmowej z jelit, co niweluje zaparcia, stany zapalne, zapobiega niestrawności oraz gniciu nie strawionych resztek,
  • regulacja przyswajania cukru – powstająca żelowa powłoka na trawionych pokarmach ogranicza i spowalnia przenikanie glukozy do krwi, co chroni m.in. przed glikemią posiłkową,
  • normowanie poziomu cholesterolu wchłaniając jego znaczną część,
  • odtruwanie – błonnik hamuje przenikanie toksyn, metali ciężkich do organizmu, co korzystny wpływ na wygląd skóry,
  • zapobieganie wzdęciom, dzięki zdolności wiązania gazów,
  • regulacja procesów fermentacji,
  • utrzymywanie uczucia sytości, dzięki zwiększaniu swojej objętości,
  • zapobieganie powstawaniu niekorzystnej flory bakteryjnej,
  • wpływ na utrzymanie prawidłowej wagi ciała.