Sądzi się, że podczas postu następuje spadek energii i nie ma sił na ćwiczenia, jest to jednak bardziej blokada psychiczna naszych czasów. W rzeczywistości ćwiczenia fizyczne podczas postu wpływają bardzo korzystnie na nasz organizm. Jak dużo zjemy nie mamy siły na ćwiczenia, nawet czasami na spacer, ponieważ całą energię organizm zużywa na trawienie, natomiast w sytuacji ograniczenia pożywienia po jakimś czasie zaczynamy czuć się lekko i mamy ochotę wyjść na spacer i trochę poćwiczyć, ponieważ nie sprawia nam to już takiej trudności.

Przytoczę tutaj taki przykład z dawnych czasów, kiedy nie było samochodów ludzie przemieszczali się pieszo i to w bardzo odległe miejsca czasami podczas podróży pili tylko wodę, dostęp do jedzenia też był ograniczony a jednak ludzie żyli długo. Pani dr Dąbrowska w swojej książce ,,Fenomen samouzdrawiającego się organizmu. Jak działa post warzywno-owocowy” pisze, że regularne ćwiczenia ruchowe odbudowują mięśnie szkieletowe, mięsień serca, powodują, że wewnętrzne napięcia zostają rozładowane oraz sprawiają, że widzimy świat w zupełnie innym świetle. Oczywiście z wysiłkiem fizycznym nie należy przesadzać, musimy słuchać swojego organizmu i ćwiczyć na miarę naszych możliwości.

Najbardziej zalecanymi ćwiczeniami podczas diety warzywno-owocowej są spacery, Nordic Walking, podstawowa gimnastyka, pływanie oraz pilates. Zespół metaboliczny, który jest plagą naszych czasów cofa się właśnie w warunkach postu i umiarkowanej aktywności fizycznej. Dzieje się tak dlatego, że post i ruch oddziałują na jednakowe szlaki metaboliczne organizmu. Wszystkie komórki organizmu, mają jeden główny cel jakim jest utrzymanie homeostazy, dlatego cały czas reagują i odpowiadają na każdy impuls docierający do wnętrza organizmu, w tym również na obniżenie poziomu energii. Często nasuwa się pytanie czy podczas postu ze względu na niedobór białka dojdzie do ,,spalania” mięśni. Z doświadczeń Pani dr Dąbrowskiej wynika, że nie sam post zmniejsza masę mięśniową tylko brak ćwiczeń podczas diety warzywno-owocowej. Z badań pacjentów, którzy podjęli dietę wynika, że pacjenci tracą głównie tłuszcz, a różnica w beztłuszczowej masie ciała sprzed postu i po jest niewielka. Ta niewielka ilość masy mięśniowej , którą tracimy jest związana z zamianą aminokwasów glukoplastycznych (aminokwasy, które budują mięśnie) w glukozę podczas trwania postu. Zmniejsza się nie ilość włókien mięśniowych ale ich wielkość, która w czasie wychodzenia z postu wraca do normy. Jeśli mięsień ulegnie uszkodzeniu komórki macierzyste mięśni są aktywowane i pod ich wpływem następuje regeneracja uszkodzonej tkanki za pomocą włókien mięśniowych. Z badań wynika, że posty , które trwają krótko również mają korzystny wpływ na komórki macierzyste mięśni powodując wzrost ich liczby i aktywności czego efektem jest regeneracja mięśni. Można więc stwierdzić, że nie post powoduje zanik mięśni tylko brak ruchu co bardzo dobrze widać w przypadku złamania, kiedy praca mięśni przez parę tygodni jest całkowicie wyłączona. Zatem ćwiczenia fizyczne podczas kuracji dietą warzywno-owocową odgrywają kluczową rolę w celu osiągnięcia jak najlepszych korzyści zdrowotnych.