Warzywa i owoce w diecie dr Ewy Dąbrowskiej - Ułańska Zagroda Dieta

Warzywa i owoce w diecie dr Ewy Dąbrowskiej

Nie od dziś wiadomo, że warzywa i owoce są niezastąpionym źródłem niezliczonej ilości składników odżywczych. Jednak odnosząc się do diety warzywno-owocowej trzeba wiedzieć, że jej skuteczność warunkuje odpowiedni dobór produktów pochodzenia roślinnego. Dziś zaprezentujemy wybrane warzywa i owoce, na których opiera się dieta oraz to, dlaczego są tak ważne z punktu widzenia prawidłowo funkcjonującego organizmu człowieka.

Warzywa korzeniowe


Jednym ze składników jadłospisu diety warzywno-owocowej są buraki. Znamy je z tego, że zapobiegają niedokrwistości, ponieważ zawierają witaminy z grupy B, które przyczyniają się do produkcji czerwonych krwinek. Buraki wspomagają również przemianę materii, a więc są skutecznym wsparciem w walce z otyłością. Ponadto działają odkwaszająco, ze względu na zawartość wapnia, magnezu, potasu i sodu, regulują pracę jelit (dzięki pektynom) oraz hamują rozwój miażdżycy. Warzywem korzeniowym, tuż obok buraków, które pozwoli ustrzec się anemii jest pietruszka. Dostarczy nam żelaza, ale też beta-karotenu, witaminy C oraz witamin z grupy B. Poprawi krążenie oraz wspomoże procesy trawienia.

Jakie warzywo sprawia, że skóra nabiera zdrowego kolorytu? Oczywiście to zasługa marchewki, a dokładniej znajdującego się w niej beta-karotenu. Wzmocni naczynia krwionośne, poprawi pracę układu pokarmowego oraz obniży poziom cholesterolu.

Rzodkiew


Zdecydowanie jej także nie może zabraknąć w jadłospisie, ponieważ bardzo korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego. Normalizuje ilość wydzielanego kwasu żołądkowego, dzięki czemu pozbywamy się niestrawności oraz zgagi. Ponadto pomaga pozbyć się niekorzystnych bakterii znajdujących się w przewodzie pokarmowym.gotowania, pasteryzacji, rafinacji, wędzenia czy sztucznego barwienia są dla człowieka toksyczne.

Warzywa cebulowe


Obniżenie poziomu cholesterolu to jeden z wielu celów diety warzywno-owocowej. Osiągnąć go pozwalają warzywa z rodziny cebulowych, do której należy oczywiście m.in. cebula. Warta docenienia również z racji tego, że ma właściwości bakteriobójcze – drogi oddechowe zostają skutecznie oczyszczone. Podobny wpływ na organizm ma czosnek, który jest równie skutecznym naturalnym antybiotykiem. Dodatkowo działa rozkurczowo, pobudza produkcję żółci i reguluje trawienie. Warzywa cebulowe normują ciśnienie krwi i zapobiegają powstawaniu zakrzepów.

Warzywa kapustne


Komponując przepisy diety warzywno-owocowej naszej uwadze nie może umknąć kalafior. Podobnie jak wiele pozostałych warzyw poprawia odporność oraz pracę jelit. Jego ciekawą właściwością jest to, że zapobiega powstawaniu nowotworów i polipów jelita grubego. Funkcjonowanie jelit pobudza także kapusta – szczególnie zdrowa, gdy podawana w formie kiszonej. Pijąc sok z kiszonej kapusty wzmacniamy odporność, wspomagamy leczenie wielu narządów m.in. wątroby oraz chorób, takich jak reumatyzm czy gościec.

Warzywa liściaste


Czy wiecie, że chlorofil jest bardzo ważnym związkiem dla organizmu człowieka? Wpływa korzystnie na układ immunologiczny oraz pomaga pozbyć się toksyn. Jego źródłem są warzywa liściaste takie jak np. szpinak. Zawiera żelazo, więc pozytywnie oddziałuje również na układ krwionośny. Spożywając szpinak możemy spodziewać się efektów w postaci szybkiego gojenia się ran, ponieważ aktywuje tkanki do regeneracji i odnowy. Równie wartościowa jest sałata, pobudzająca procesy trawienia – zapobiega zaparciom oraz nowotworom okrężnicy.